Fúúú, hát ez egy nagyon érdekes kérdés… Amikor felvételiztem mostani munkahelyemre a tulajdonos feltette nekem ezt a kérdést, de nem tudtam rá válaszolni. Elég az, hogy valaki szimplán értsen a kávéhoz vagy szeressen kávézni? Nem. Önmagában nem ettől lesz egy barista jó. Körülbelül 30%-40%ban fontos a kávé és 60%- 70%-ban a vendéglátás.
Szerintem ebben a szakmában rendkívül fontos az alázat. A kávé iránti alázat legalább olyan fontos, mint a vendégek és kollegák felé irányuló. Elsősorban ez egy vendéglátós munka. Így nagyon fontos, hogy jól bánjunk az emberekkel, akik körül vesznek bennünket. Nyilvánvalóan, az aki baristának áll egy speciality kávézóban, az elsősorban a kávé iránt fog elköteleződni és ez lesz a fő érdeklődési köre. Ugyanakkor az egész nem ér semmit, ha nem tudjuk ezeket az élményeket tapasztalatokat átadni a vendégeinknek. Hiába készítünk kiváló minőségű italokat, ha közben fennhéjázva, félvállról válaszolunk érdeklődő kérdésekre. Illetve, ha szétesik körülöttünk a kávézó, mindenhol mosatlan hegyek és koszos asztalok várják a vendégeket az egész enteriőr vagy vibe elveszik és akkor a kávé már nem is lesz lényeges. Egy hozzáértő kezében benne van a lehetőség, hogy egy szemvillantás alatt elvarázsoljon és bevonzzon egy világba, ami tele van lehetőségekkel. Vagy akár örökre elvegye a kedvünket az egész kávés felhajtástól. S szerintem ez hatalom, amit nem vehetünk félvállról. Egy jó barista, vendégközpontú, viszont nem készíthet rossz italokat! Folyamatos tanulás és tanítás övezi a munkáját. Nem kioktatás! Inkább terelgetés. Hiszem azt, hogy megfelelő módon változtathatunk, módosíthatunk az emberek kávézási szokásain és mutathatunk egy új utat. Viszont tapasztalataim szerint az emberek szeretnek a szokásaiknál maradni. Tehát ha valaki elviteles extra forró latte-t iszik, 3 cukorral és minden reggel semmi másra sem vágyik, mint hogy felmarja ezt az italt és felébredjen. Azt az embert valószínűleg reggel 8 kor valószínűleg nem fogjuk meggyőzni, hogy kóstoljon egy 60 °C körüli latte-t, mert a tejcukor itt még nem ég el és édesebb italt fog eredményezni. Ezt ugyanúgy fel kell ismernie egy jó baristának, mint azt, amikor egy pár beérkezik kísérletező szellemmel és szeretnének valami új finomságot kipróbálni, adott esetben szeretnének egy kicsit elmélyülni a speciality kávézásban. Talán a figyelmesség és a tökéletes kommunikáció a kulcsa az egész szakmának. Rettentő fontos, hogy elsősorban csapatként dolgozunk egy kávézóban. Egymásért és nem egymás ellen. Ez a fajta hozzáállás, hatalmas biztonságot ad, bizalmat kölcsönöz és ez kívülről is szemmel látható. Ettől tudunk természetesen, feszültségek, kötöttségek nélkül kommunikálni és dolgozni. A nyílt tiszta kommunikáció elképesztő fontos a vendéglátásban. Nagyon sok konfliktust és problémát egyszerűen el lehet kerülni megfelelő beszédkészséggel és kiállással. Viszont! Hiába lesz egy barista, jó vendéglátós, ha alapvetően nem ért a kávéhoz. Természetesen minden fejleszthető és tanulható, ugyanakkor hihetetlen hamar elveszik a bizalom, mind vendégszemben, mind kollegiális szinten. Nincs az a kedves vendéglátás, ami megjavít egy helytelenül elkészített kávét.
Összegzésként: ha egy mondatban kéne összefoglalnom, hogy ki is a jó barista, akkor azt mondanám, hogy: Egy olyan ember, akiben egyaránt él a kávé iránti szeretet, tisztelet, nyitott a vendégek felé és mindezek mellett, nagyfokú alázat övezi a munkáját.